2016 voor de deur, ben jij er klaar voor?

In de kerstvakantie verzenden we geen persberichten, de redacties zijn uitgestorven en de bloggers met hun gezin bezig. Opvallend echter is het grote aantal aanvragen van merken en webwinkeliers juist in deze vakantie. De periode rondom oud & nieuw is blijkbaar bij uitstek de tijd om in alle rust eens goed na te denken over het komende jaar. Persplanning voor het nieuwe jaar is een van de meest voorkomende onderwerpen rond die tijd.

Persplanning: het voorjaar komt eraan!
Bij het verzenden van een persbericht heb je te maken met heel veel planningen. Een persbericht dat je bijvoorbeeld in januari verzendt kan diezelfde week nog zorgen voor online publicaties of aandacht in de krant. Een weekblad als bijvoorbeeld Flair en Margriet werkt verder vooruit, dan kun je denken aan een publicatie voor bijvoorbeeld eind februari. Bij het gros van de bladen ga je publicaties scoren in maart of misschien zelfs wel april. Kortom: heb je een leuk voorjaarsproduct, dan is januari een perfecte maand om je persbericht de deur uit te doen! Verzend eerst het bericht aan de maandbladen, even later de weekbladen en als het eenmaal zover is en je kan het product direct leveren, dan benader je ook de online media, eventueel tv, radio en kranten. Ik lees regelmatig geïrriteerde tweets van dagbladjournalisten dat ze in augustus al kerst-persberichten krijgen, bij een dagmedium is dat uiteraard volstrekt onzinnig.

Samples versturen: ja of nee?
Je let uiteraard ook goed op aan wie je het persbericht stuurt, ga niet voor een grote bulkmail aan zoveel mogelijk mensen, maar kies de ontvangers heel zorgvuldig.

De afgelopen jaren is er bij Sanoma veel veranderd, de redacties zijn teruggebracht tot rompredacties. Dat betekent dat er op kantoor in Hoofddorp maar kleine groepjes mensen zijn overgebleven die een netwerk van freelancers aansturen. In verband met de rompredacties is het opsturen van samples ook steeds minder zinvol geworden. Je kunt natuurlijk een sample opsturen naar Sanoma, maar of je dan de juiste persoon treft? De kans is veel groter dat de shoppingpagina waar jij met je product op wilt, gemaakt wordt door een freelance journalist of stylist. Zomaar blind producten opsturen zou ik dus niet adviseren. Ik deed afgelopen zomer mijn grote redactieronde bij Sanoma, met een bolderkar vol spullen ging ik alle redacties langs. Een van mijn klanten had diverse redacties een paar weken eerder cadeautjes gestuurd. En wat denk je? Niemand kon zich het product herinneren, niemand had het gezien, zonde van al die prachtige samples!! Gelukkig had ik ze ook nog bij me en konden ze hierdoor het product toch even zien en voelen. Uiteraard zijn er ook enkele redacties waar het anders werkt, niet alle redacties werken hetzelfde als de gigant in Hoofddorp.

Kortom:
Maak een persplanning voor het komende jaar, bouw een persbestand op maat en wie weet wordt 2016 hét jaar voor jouw merk. Besteed je het uit? Hou dan in je planning ook rekening met een verwerkingstijd, bij ons duurt het bijvoorbeeld ongeveer 2 weken voordat het persbericht eruit kan. Die tijd hebben we nodig om het persbericht te schrijven, voorstel te doen, high-res beeld in onze beeldbank te zetten en een persbestand op maat te maken.

Dit artikel verscheen in december 2015 ook als column in Vakblad Babywereld.

 cover Baby Wereld