Over SEO: Google, keywords en panda’s

SEO koeHet afgelopen jaar verdiepte Cynthia zich in allerlei aspecten van SEO. In dit blog vertelt ze in een héél klein notendopje wat SEO is en hoe je het ook zelf in kunt zetten bij het schrijven van webteksten.

Seeeeooo, see-hee-hee-jo…
Niemand komt als je SEO roept. SEO heeft een beetje suf imago. Iets met ingewikkeld. Vaag. Voor nerds.
Maar niets is minder waar, Search Engine Optimalization is al lang niet meer alléén voor whizzkids.

Wat zeg je? SEO?

SEO (es-ie-oo, voor de ingewijden) of zoekmachine-optimalisatie is een verzameling van technieken die je kunt gebruiken om beter gevonden te worden in zoekmachines zoals Google of Bing. Voor een betere ranking dus. En ja, voor een deel van die technieken moet je wel wat meer van programmeren weten. Waar je dan wel iets met kunt? De inhoud, de content van je site. Want behalve technische optimalisatie, is dat waar Google naar kijkt.

Hoe werkt zo’n zoekmachine dan precies?

Zoekmachines gebruiken ‘bots’ of ‘spiders’ om het hele internet in kaart te brengen: te indexeren. De bots volgen links van website naar website. En ook binnen elke website volgen ze weer alle interne links die ze kunnen vinden. Zo struinen ze het web af. Crawlen noem je dat. Wat ze vinden (en kunnen lezen) slaan ze op in een enorme database met websites en hun inhoud: de cache of index. Bots stoppen nooit met crawlen en indexeren. Eén keer in de zoveel tijd bezoeken ze de sites in de index opnieuw, om te kijken of er dingen veranderd zijn. Zo houden ze de index actueel.

Geïndexeerd, en dan?

Staat een site eenmaal in de index, is hij in principe klaar om als zoekresultaat getoond te worden. In principe, want óf hij daadwerkelijk ook als een van de eerste resultaten verschijnt bij een zoekopdracht, hangt van heel wat factoren af. Op sommige heb je geen of nauwelijks invloed: je concurrentie bijvoorbeeld. De kans dat jouw nieuwe, kleine website hoog zal ranken op bijvoorbeeld een zoekwoord als ‘vakantie’ is nihil. Waarom? Daarvoor moeten we wat dieper duiken in het mechanisme dat bepaalt welk resultaat een zoekmachine weergeeft: het algoritme.

Algoritme? We hadden het toch over SEO?

Google is geen facebook. Maar algoritmes zijn hip 😉
Het algoritme van Google is een goed bewaard geheim. Toch hebben we, op basis van de zoekresultaten die Google geeft, wel een redelijk idee van hoe het werkt.

De missie van Google maakt al veel duidelijk:

“Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.”

Het woordje bruikbaar is hierin belangrijk. Het zegt: de resultaten die we tonen bij een zoekopdracht, moeten je vraag beantwoorden. Daarom kun je ervan uitgaan dat Google probeert resultaten te tonen die relevant en van hoge kwaliteit zijn.
De ranking die je behaalt, hangt dus af van hoe waardevol Google de informatie op je site inschat. En daarvoor beoordeelt het algoritme de content van de site.

Keywords

Een eerste criterium voor een goede SEO is: staat er iets op je site over het gezochte onderwerp? Met andere woorden: als je gevonden wilt worden op ‘vakantie’, is het een goed idee om dat woord ook daadwerkelijk op je site te hebben staan. Niet zo moeilijk zou je zeggen, toch?
Nou…

 

Als je googelt op vakantie, kom je er al snel achter dat er meer kapers op de kust zijn. Meer dan honderd miljoen zelfs. Dat is wel een hele grote vijver om in te vissen. Als de concurrentie te groot is, moet je specialiseren. Dat doe je door je zoekwoord – je keyword – specifieker te maken. Daarbij moet je onthouden dat een zoekwoord ook een hele zin kan zijn.

google result SEO longtail keyword vakantie

Kijk, dat is al beter, niet? Maar, toch nog steeds bijna 100.000 concurrenten. Die wedstrijd heb je niet zomaar gewonnen.

Zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoord bedenken is één ding. Maar heb je wel eens nagedacht over waar je doelgroep eigenlijk op googelt? Wie weet zoeken ze wel niet naar ‘Noord-Spanje’ maar naar ‘Cantabrië’ of ‘Costa Verde’. Een zoekwoordenonderzoek is daarom een goed idee. Dat kan al heel eenvoudig, door gewoon eens rond te vragen in je kennissenkring bijvoorbeeld. Wil je wat dieper duiken kan je bijvoorbeeld eens snuffelen bij de zoekwoordplanner van Google. Ook zonder dat je advertenties afneemt kan die al nuttige resultaten opleveren. Je kunt een zoekwoordenonderzoek zo uitgebreid (en duur!) maken als je zelf wilt. Maar wat je ook doet, ga niet zomaar aan de slag. Het zou zonde zijn als je veel tijd stopt in iets dat niet werkt.

SEO en Panda’s

“SEO en panda’s… nu ben je me kwijt”, ik hoor het je denken. Maar wacht, niet wegklikken. Ik leg het je uit.
Als je eenmaal een goed zoekwoord hebt gekozen, zou je kunnen denken: “Ik gebruik mijn keyword zo veel als ik kan!”

Klinkt als een goed idee he? Maar nee. Deze tactiek werkt zelfs averechts.

Je bent niet de enige die bedacht dat een site helemaal volproppen met een zoekwoord (keyword stuffing) wel eens handig zou kunnen zijn. Het resultaat? Bergen met sites die volledig onleesbaar waren, of die je zelfs binnenhaalden op een zoekwoord dat niets met de inhoud te maken had. Zo waren de zoekresultaten die verschenen niet langer bruikbaar. Weet je de missie van Google nog? Juist. Dus kwam er in 2012 een update op het algoritme: Panda. Deze vriendelijk waggelende zwart-witte reus verbant alle sites die volgepropt zijn met zoekwoorden onverbiddelijk uit de zoekresultaten. Niet doen dus.

Leesbaarheid

Er is nog een goede reden om niet zomaar te pas en te onpas een keyword op je site te gebruiken. De leesbaarheid van de tekst op je site is van invloed op de ranking.
Googles algoritme lijkt een inschatting van de leesbaarheid van webteksten te maken. Maar belangrijker nog: een site-bezoeker knapt af op stroeve teksten en slechte inhoud.
Keert je bezoeker met piepende banden en een rokende muisknop om zodra hij op je site belandt? Dat heet een bounce. En een bounce geeft aan Google het seintje: dit resultaat was niet bruikbaar. Is je bouncerate hoog, zal je site lager ranken. Zorg dus voor een leesbare en inhoudelijk sterke site!

Is dit alles?

Nee, nog lang niet. Er zijn nog heel veel andere dingen van invloed op je ranking. Hoe vaak er op een zinvolle manier naar je site gelinkt en verwezen wordt bijvoorbeeld. Hoe vaker, hoe groter je autoriteit. En die telt mee. Verder kijkt Google naar zaken als: blijven bezoekers lang plakken? Klikken ze door binnen je site? Is je site snel genoeg? Is je site mobile friendly?
SEO is dan ook niet iets wat je tussen het avondeten en het 8-uur journaal even fixt. Goed scoren in Google is het resultaat van heel veel werk en een lange adem.

Hulp nodig? Vraag eens wat wij voor je kunnen doen!