Tip: Ook in de bladen met je webwinkel?

Veel webwinkels dromen van goede publiciteit voor hun webwinkel. Hoe zorg je nou dat je in de bladen komt? Enkele aandachtspunten op een rij:

Het begint allemaal bij een origineel product. Als jij de 20e in rij bent die het verkoopt, heb je nul nieuwswaarde. Wees dus zo uniek mogelijk. Zorg ook voor goede productfoto’s, zowel klanten als stylisten en redacties kijken vooral naar het beeld. Het product kan nog zo leuk zijn op papier, als de foto slecht is, plaatst helemaal niemand het.

Als je een goed product en goed beeld hebt, kun je gaan werken aan een persbericht.

Schrijf beschrijvend, beeldend en actief
In tegenstelling tot de meeste lijstjes voor goede persberichten die je online vindt, mag een persbericht over een product best een beetje wervend zijn. Probeer wel beschrijvende termen te gebruiken, niet teveel je eigen mening. Iets kan bijvoorbeeld ‘kleurrijk’ zijn, maar niet ‘mooi’, dat is te subjectief. Schrijf dus beschrijvend, maar ook beeldend ‘Deze grote deken’, zegt veel meer dan ‘Deze deken’. Schrijf actief, geen verleden tijd en maak zo min mogelijk gebruik van worden/zijn/hebben.

Start met belangrijkste nieuws
Begin met het belangrijkste nieuws vooraan, hak het persbericht in hapklare brokken en maak goede tussenkoppen. Maak een samenvatting van je alinea’s met het belangrijkste nieuws vooraan als inleiding (lead). Zorg dat als iemand alleen de kop, inleiding en tussenkoppen leest, dat het hele bericht duidelijk is.

Een persbericht, en dan?
Een persbericht kan een prima middel zijn om onder de aandacht te komen bij de media, maar daarmee ben je er nog niet. Om een succesvolle webshop te runnen zijn er nog veel meer facetten belangrijk. Waar moet je bijvoorbeeld allemaal aan denken?

–    Wordt je site goed in google gevonden?
–    Zijn de teksten op je site goed en commercieel aantrekkelijk?
–    Sluit de uitstraling van je site aan bij de klanten die je voor ogen hebt?
–    Waarmee onderscheid je jezelf ten opzichte van andere webwinkels?
–    Maak je goed gebruik van social media als twitter, facebook, etc.?

Webwinkelcursus voor meer succes met je webshop
De Perswinkel en Communicatiebureau LeLab ontwikkelden samen een training waar deze onderwerpen (en meer!) aan bod komen. Je kan er na afloop direct zelf mee aan de slag.

De cursus is bedoeld voor mensen die succesvol willen zijn met hun webwinkel en die niet alles willen – of kunnen – uitbesteden. Ben je al een tijdje bezig met je webshop en zit er naar jouw zin te weinig stijging in het aantal verkopen? Loop je rond met plannen voor een webshop en wil je meteen goed van start gaan? In beide gevallen is dit dé webwinkelcursus voor jou!