Verslag Make it Happen 2018

Sinds eind januari ondersteun ik – Michiel – één dag in de week Marianne met allerlei werkzaamheden. Ik help mee waar ik helpen kan en daar heb ik ontzettend veel plezier in. Ik hoop hiermee voor de toekomst te ontdekken welk soort werkzaamheden het beste bij me passen. Het vakgebied ‘PR voor webwinkels’ is nog nieuw voor mij dus ik leer iedere dag weer iets nieuws, wat natuurlijk altijd welkom is. Afgelopen zondag (11 februari) zijn Marianne en ik naar het ‘Sell your stuff online’-event geweest. Hier is een samenvatting van een leuke en leerzame dag vanuit mijn oogpunt!

Afgelopen zondag was het ´Sell your stuff online: make it happen´-event in het Crown Plaza Hotel in Scheveningen. Aangezien ik pas een paar dagen bij De Perswinkel rondloop leek het Marianne en mij een goed en leuk idee als ik mee zou gaan zodat ik al snel wat dingen zou leren die natuurlijk altijd van pas zouden komen, er zouden 6 sprekers zijn over verschillende onderwerpen, maar met een globaal thema ´tips voor webwinkels´.

De inloop begon om half 10 met een kop koffie, zodat iedereen even rustig zijn plek kon vinden en zich kon installeren, uiteraard kwam ik pas om 9:59 uur aan na een verhitte discussie met de navigatie. Nadat ik mijn plek gevonden had, keek ik de zaal even rond en zag dat de mannen zwaar in ondertal waren, ik kon mijn borst natmaken.

De eerste spreekster was Natascha Klootsema van Flavourites, zij sprak over de toekomst voor webshops, hoe deze eruit zou zien, wat we in de nabije en verre toekomst konden verwachten en hoe je jouw webshop eruit kan laten springen.

Jody Hoogendoorn van de Pinacademie was de volgende met een presentatie over Pinterest en hoe je dit zakelijk kan gebruiken, een hele eye-opener, want ik wist überhaupt niet dat je pinterest zakelijk kon gebruiken.

Hierna volgde Lina Andersson met de beste SEO- en SEA-tips. Hoe je het beste gevonden kan worden op google en wat je allemaal moet regelen met je website om dit voor elkaar te krijgen.

Na de lunch gingen we door met Kirsten Jassies die een boeiend verhaal kwam vertellen over instagram en hoe je verhaal te vertellen met instagramstories.

Nu was het tijd voor het hoogtepunt van de middag, Marianne ging spreken over hoe je met je webshop in de pers komt en waar je allemaal rekening mee moet houden als je dit voor elkaar wil krijgen, ze sloot haar presentatie af met een interactief stuk waarbij de mensen in de zaal elkaar tips moesten geven. Dit was voor mij natuurlijk heel leerzaam als leek in het vakgebied, dus hier heb ik zeker veel van opgestoken!

Last but not least, was Mariko Naber – de organisatrice van het event – aan het woord met een presentatie over storytelling, wat dit zegt over jouw onderneming en waar het goed voor is. Na de laatste presentatie liep de klok tegen vijven en was het tijd voor een gezellige borrel om met elkaar in contact te komen.

Al met al een hele gezellige dag waar ik veel van opgestoken heb en die mij ook daadwerkelijk geholpen heeft. Hieronder staan nog in het kort twee tips per spreker die je zeker zullen helpen, lees ze gerust even door!

Tips Natascha Klootsema van Flavourites

 1.     Zoek iets unieks om te verkopen.

2.     Presenteer je product ook op een unieke manier.

Tips Jody Hoogendoorn van de Pinacademie

1.     Zorg dat je berichten ook geschikt zijn voor mobiel gebruik (veel mobiele gebruikers van pinterest).

2.     Pin niet voor jezelf maar voor je doelgroep.

Lina Andersson over SEO en SEA

1.     Zorg dat je SSL certificaat actief is.

2.     Zorg dat je site geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik.

Kirsten Jassies over instagram

1.     Gebruik je stories goed, alle social media platformen hebben stories.

2.     Zorg dat je feed dezelfde stijl heeft, zodat jouw stijl herkenbaar is. 

Marianne Sijberden van De Perswinkel

1.     Let op je timing, de sinterklaas-artikelen worden in juli al besproken, dus als je die in oktober pas opstuurt dan ben je te laat.

2.     Zorg voor de juiste foto´s voor tijdschriften, dus hoge resolutie en juiste formaat.

De hele presentatie van Marianne nog eens terugkijken? Dat kan hier: Presentatie De Perswinkel voor Make It Happen.

Mariko Naber van Sell your stuff online:

1.     Zet altijd producten op je homepagina, dit verkoopt beter.

2.     Zorg dat je about us niet alleen op video is, maar dat er altijd een transcript/tekst (op een leuke manier geschreven) bij staat. 

De video van Sell your stuff online mag hier natuurlijk ook niet ontbreken!